Vanochtend bleek dat we kanaal 14 op de marifoon goed konden ontvangen. Ik riep hem op, en een goed Engels sprekende man vertelde dat we in Constanta met pin konden betalen, en dat we nu wel naar de sluis konden komen. Oh, dat klonk goed! We moesten even onze gegevens appen naar een bepaald nummer, maar helaas: we hadden hier geen goed bereik. Zelfs niet op de trap naar de wal, waarvandaan ik nog wel een paar foto's maakte.
Ik belde het nummer en legde het uit, ze zou het doorgeven.
In 1949 is begonnen met het graven van dit kanaal. Dat was geen leuke klus: de Roemeense stalinisten zetten hun politieke tegenstanders aan het werk, en er was een arbeidsdwang voor werklozen, gevangenen en veder voor iedereen die kon graven. In 1953 zijn ze er weer mee gestopt, want toen waren er al honderdduizend doden gevallen. Het kanaal wordt dan ook “Canalul mortii” genoemd: Dodenkanaal.
Ceausescu heeft het in 1971 weer opgepakt (nou, laten oppakken denk ik, hij zal zelf wel niet een schep in zijn hand hebben gehad) en in 1984 was het kanaal klaar. Tegelijkertijd hebben ze ook de grote zeehaven van Constanta “gebouwd”.
Opeens hadden we weer internet, en ik kon de data van de boot en ons Whatsappen.
Met regelmaat zagen we nog oude wachttorens staan.
Het tweede gedeelte ging dwars door een berg. Hier hebben ze ooit dus flink moeten graven. En dit stuk was wat saaier, door die afgegraven berg, en doordat ze op verschillende manieren veel beton hebben gebruikt.
Er was verbazend veel eendenkroos in het water. Dat hadden we al heel lang niet gezien: eendenkroos.
Even voorbij het midden stond een mozaïekmonument voor alle slachtoffers tijdens de bouw van het kanaal. En bijna op het eind stond er nog een kunstwerk. Maar daar kunnen we niets over vinden.
Dat was ook zo. Twee mannen, erg aardig, wilden graag 587,13 Lei van ons ontvangen. We kunnen toch pinnen? Nee, dat kon niet. Oh. In euro’s betalen? Nee, dat kon ook niet. Okee, we gaan naar de haven van Nautic Thomis, blijven daar zeker tot dinsdag omdat maandag een kraan komt. Kunnen we morgen met de fiets komen betalen? Nee, ook dat kon niet. Nu met een taxi naar de bank misschien? Nou, dat bleek ook erg lastig. Dan toch maar in euro’s. En gelukkig hadden we nog 120 euro. Zij bij, wij blij, handtekening en stempel en we mochten naar de sluis. De beide mannen (waarvan er eentje goed Engels sprak en de jongere man helemaal niet) wisten ook niet wat het kunstwerk in het kanaal betekende. We moesten na de sluis over op kanaal 71, de “havencapitana Constanta Súd” oproepen en vertellen waar we naartoe wilden. OK.
In de sluis moesten we nog vragen beantwoorden van de Border Police. Een aardige mevrouw, die boven bleef staan, en in september naar Amsterdam op vakantie gaat. Ze vertelde dat we bij het verlaten van elke haven ons moesten melden bij de Border Police, “for your safety, you understand?”
Het waren flinke golven, en we botsten er flink tegenin. De boot kon het wel hebben. Ik heb nog het luik van onze slaaphut dichtgedaan (buiten op het voordek), dat ging prima. Maar we doken soms enorm in een golfdal, en dat was wel spannend. Want hoe zou het gaan met de mast op de bokken?
Op een gegeven moment verschoof de giek een beetje. Maar die stond op zijn eigen bokjes op het dak van de stuurhut, en was weer goed vastgebonden aan de mast en de handrelingen, maar het klonk even gek.
Gelukkig konden we na de laatste pier bijna 180 graden linksom en hadden we de wind in de rug. De golven werden even later ook wat minder, want ze hoefden niet de trechter van de haven in natuurlijk. Jonge jonge, dat was echt wel spannend! Wat waren we blij dat de bokken zo super stevig waren, en dat de boel vastgebonden was met een heleboel spanbanden. Anders was het hier waarschijnlijk niet goed gegaan!
Toen we veilig in de havenbaai waren belden we Florin. We mochten aan een visserschip liggen die toch niet zou vertrekken. Okee. De jachthaven was vol. Hij zat op zijn speedboot, en toen we elkaar op de wal ontmoeten vertelde hij dat onze boot helaas niet met de kraan uit het water kon. Oh, maar de boot hoefde immers niet uit het water!
Oh, in dat geval zou hij wel even een kraan regelen. Hij kwam nog een keer langs om te vragen hoe zwaar de mast is. En later om te zeggen dat de kraan maandag om 12:00 uur kwam. En nu net, om negen uur, vroeg hij of het goed was dat de kraan morgen komt. Om 12:00 uur. Shit, we moeten nog flink veel voorbereiden! Maar we zeiden dat het prima was......
Het kost 250 euro. Okee, is goed.
Nou ja, hij wil morgen door het kanaal en komt dan naar deze haven. Leuk!
We hebben zojuist nog een enorme onweersbui met veel regen en wind gehad. Prima, dat spoelde het zoute water weer even weg en ook koelde alles wat af. We liggen hier prima. Gratis, dat is ook leuk.
Via Whatsapp kregen we nog leuke foto’s en filmpjes van de kindertjes, dus onze dag was geslaagd. Morgen maar vroeg opstaan, want we moeten best nog wat voorbereiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten