We hadden een super dag vandaag. Tot onze blijdschap was er totaal geen waterstand-gedoe, we hadden steeds een diepte van bijna 2,5 meter water. We voeren door vlak land, heuvels, zagen dorpjes in de verte en dorpen op een soort terp, en af en toe leek het kanaal halverwege een heuvel te liggen, waardoor we aan de ene kant tegen de heuvel aan keken, en aan de andere kant het dal zagen. Grasland, bossen, graan, in de verte dorpjes en bij de meeste sluizen huizen voor de Jean-Pierres van vroeger, waarvan sommige zelfs een grote schuur hebben.
Onze afstandsbediening heeft vier indruktoetsen. Die linksboven hopen we nooit te gebruiken. Tot nu toe hebben we vooral die van rechtsonder gebruikt ("montant"), om de sluisdeuren van afstand te laten openen. En de toets rechtsboven, "bassinée". Die is nodig om, wanneer we veilig in de sluis liggen, het proces in werking te zetten. Dan gaan dus de deuren achter ons dicht, komt het water binnen en gaan de deuren naar voren open. (niet tegelijk hoor, haha)
Heel handig: de telefoonnummers van de Jean-Pierres staan er ook op. De bovenste is voor het traject vanaf de berg richting Parijs, de onderste is voor ons traject richting de berg.
Voor écluse 17 heb ik weer gebeld. De deuren stonden open maar er brandden geen lichten. Jean-Pierre vertelde dat we naar binnen mochten, en dat een collega zou komen om te assisteren. Want de volgende twee sluizen werden opnieuw geautomatiseerd.
We hadden net de koffie klaar toen de tweede Jean-Pierre kwam. Die kon de sluisdeuren aan onze bakboordskant (de rive droite voor de Fransen) met de knop bedienen, maar aan onze stuurboordskant moest hij de deuren dicht duwen en trekken. Dat is zwaar werk hoor!
Bij het openen van de deuren, toen we dus al naar boven geschut waren, kon Hidzer hem helpen. Niet met het zware werk, dat mocht niet, maar de knop in drukken mocht wel. Zo gingen de deuren tegelijk open.
In elke sluis (en soms tussendoor) keken we in het wierfilter, en slechts vier keer vandaag hoefde het filter in de sluis niet schoongemaakt te worden. Maar we hebben 23 sluizen gedaan, dus......... 19 keer moest het wierfilter onderweg van allerlei sprietjes ontdaan worden.
En toen we vandaag uiteindelijk stil lagen voor de nacht.
Bij de laatste sluis, écluse de la Vallée de la Vingeanne, nr 1, vroeg Jean-Pierre of we door de tunnel wilden. Nee, vandaag maar niet meer. We hadden 7,5 uren gevaren, 23 sluizen gedaan, waren 22 kilometer opgeschoten. Genoeg voor vandaag. We zagen twee Poteaux Bleus op 100 meter afstand, en van Jean-Pierre mochten we daar best gaan liggen. Pas de problème.
Een prachtig plekje! Uitzicht op een paar daken van een gehuchtje (waar geen bakker was), en achteruit uitzicht op de sluis. We liepen naar Jean-Pierre en mochten even binnen kijken in het regelcentrum van de tunnel en de daarop volgende sluizen. Hij vertelde honderduit, was waarschijnlijk blij met de afleiding.
Op één van de vele schermen was de tunnel met alle camera's te zien, en JP vertelde dat wanneer er een boot vaart hij op het scherm "un petit bateau", een klein bootje, te zien krijgt.
Gerard is ons al ruim 100 kilometer vooruit, die zullen we niet meer zien in Frankrijk. Hij heeft trouwens ook nog last van wier, heeft vandaag een halve emmer uit zijn filter gehaald. We kregen weer leuke tips van hem over aanlegplaatsen en een pompstation.
En Frans, die we niet kennen, maar via Marloes op onze blog is gewezen, gaat vanuit Nederland naar Nydri. Hem zullen we waarschijnlijk ook niet tegen komen, maar hij vindt het wel leuk om te lezen hoe het ons vanaf Nydri is vergaan.
Maar eerst morgen maar door de tunnel en de berg af!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten