Gisteren namen we afscheid van Aegina. Het was leuk om de vele jachten te zien ankeren, want het ging niet bij iedereen even gemakkelijk. En geluid draagt ver over water, dus we hoorden ook dat het niet altijd even gemakkelijk ging. Maar ach, het meest klonk als Grieks, en dat verstaan we niet.
De klok van de kerk beierde niet altijd het aantal slagen van de tijd. Soms drie slagen, dan één, dan weer drie, dan acht, en dat allemaal achter elkaar. Wij begrepen niet waarom dat is. En vannacht was de kerk stil.
Het verkeer niet trouwens, maar daar hadden we geen last van. Toen we bij JanWillem en Mieneke aan boord waren stoorden we ons wel aan het vele verkeer, vooral aan de vrachtwagens. Maar ja, ze moesten naar één van de vele veerboten natuurlijk, en de weg liep vlak langs de haven, dus lawaai is onvermijdelijk.
Het was bladstil vannacht, en we hebben zelfs weer een beetje regen gehad. Niet genoeg om het zout weg te spoelen hoor, maar we hoorden een paar druppen tikken op het dek.
Tegen half negen vertrokken we. We zagen dat de bodem bestond uit veel (kleine) stenen en een heleboel wier. Maar op de plek van ons anker was een grote zandbak, daarom ging het ankeren bij ons zonder problemen. En gelukkig viel al het wier (was het dood misschien?) al van de ketting af voordat het in de ankerbak terecht kwam.
We zeilden richting het Kanaal van Korinthe. Een leuk windje, voor een uurtje. Wel knobbelige golven. En de rest van de tocht hadden we heel veel variaties in golven en wind. Van een reef in het zeil tot bladstil, wind uit verschillende richtingen, windvlagen, en golven die het niet met de deining eens wilden worden. We bleven bezig dus.
Maar de zon scheen en het was lekker warm. Heerlijk op het water!
Dat vertelden we, en toen bleek dat ze al vier keer door het Kanaal waren geweest. Ze wilden er aan het eind van de middag weer doorheen, want ze hadden een beetje haast. Hun doel was Preveza, ergens op de wal, en dan vliegen naar Canada. Ze klaagden (ja echt) over de wind van deze zomer. Zó veel wind steeds, het was niet leuk meer. Oh. Ja, wij hebben dus nog veel geluk gehad met het weer.
Maar later bleek dat ze gewoon bleven liggen. Voor anker. Er kwam nog een Engelse catamaran bij. Er stonden nogal wat golven, de wind draaide wat laat naar het oosten, maar deed het uiteindelijk toch. We hadden weer een rustige nacht.
En vanochtend zagen we de Canadezen om half acht vertrekken. Wij maakten ons ook vliegensvlug klaar, riepen het Kanaal op, en mochten komen. We legden aan bij het kantoor, moesten daar papieren laten zien en €295 betalen. Voor 6343 meter kanaal. Dat is niet niks. Maar ja, omvaren betekent 200 mijlen extra!
De Canadese mevrouw vertelde me dat ze vonden dat er gisteren te veel golven stonden. Dat hadden ze een keer gehad, in het Kanaal, en dat voer echt niet leuk. Het Kanaal is natuurlijk ook maar 23 meter breed, dus een paar leuke golven en je stuurt je wezenloos.
Daardoor mochten we met zijn tweeën de doorvaart doen. We maakten los en voeren naar de eerste verkeersbrug, die net zo als de laatste vlak aan de kust ligt, bijna op zee-niveau. Beide bruggen zakken in het water wanneer er schepen door het Kanaal varen. We werden door iemand die uit het raam van de Controle toren hing wat opgejut, maar ik had al gezegd dat we geen snelle boot hadden. We wilden gewoon van elke meter genieten.
Julius Caesar en Caligula wilden een kanaal laten graven, maar er werd verkeerd gerekend. Er werd gedacht dat er een groot hoogteverschil was tussen de beide zeeën. De Golf van Aegina en de Golf van Korinthe. Dat was niet zo, maar dat weten we nu.
Keizer Nero stak in 66 na Christus de eerste (gouden!) schep in de grond, en liet de rest doen door 6000 Joodse dwangarbeiders. Maar er kwam geen kanaal: aan de ene kant werd slechts (nou ja, slechts......) 2 kilometer gegraven, aan de andere kant 1,5 kilometer.
Pas in 1882 werd er weer serieus gegraven, onder leiding van de Hongaarse ingenieur Gerster, met geld van Frankrijk. En op 25 juli 1893 ging dan eindelijk het eerste schip door het Kanaal.
Nu is het Kanaal elke dinsdag dicht voor onderhoud, maar wat ze precies doen weten we niet. Er groeien struiken en er liggen rotsen in het water, dat zouden wij toch willen opruimen elke dinsdag.
Maar eerlijk: het was toch wel een beetje spannend hoor, de doorvaart. Niet vanwege de breedte, maar ja, op 31 augustus was er immers nog een aardbeving bij Samos in de buurt. Stel je nou voor dat juist op het moment dat wij door het Kanaal zouden varen....... Maar gelukkig gebeurde er niets.
We hebben van elke meter genoten!
Korinthos blijkt een leuk stadje. Wat toeristisch, op een leuke manier. Griekse toeristen komen hier veel, de verbinding met Athene schijnt goed te zijn.
Op bijna elke straathoek staat een winkeltje dat kranten, gekoelde drankjes en snoepgoed verkoopt. De auto's parkeren heel dichtbij, op asfalt dat allerlei mankementen vertoont, en naast vuilniscontainers waarvan de deksels open staan.
We wilden vanmiddag met de fiets naar het Kanaal, maar dat ging even niet door. Ik had twee lekke banden. Er zaten een paar afgebroken doornen in. De struikjes uit Lapseki in Turkije zijn ongetwijfeld de boosdoener, want dat was de laatste keer dat we gefietst hebben.
Oostenrijker Franz is met de Calisto aan “onze” steiger komen liggen. We nodigden hem uit voor een Anleger, het werd erg gezellig. En zó grappig: we kregen het over de aardbeving, en toen kwamen we er achter dat hij tegelijk met ons in de baai Poseidonio, op Samos had gelegen. Hij had met zijn Drone een paar mooie foto’s gemaakt, waar wij ook op staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten