Op het internet lazen we:
Midsommar i Hajstorp. Dans runt Midsommarstången. Kl 16:00
Nou, dat is duidelijk. We hadden van Indigo-Jan en van een Nederlandse meneer die hier in Töreboda woont gehoord dat het een belangrijk feest is. Zoiets als Kerst. Iedereen is vrij, gaat zo veel mogelijk in het wit of lichtgeel gekleed, meisjes en vrouwen in jurken met een bloemenkrans in het haar. Er wordt uitgebreid geluncht, met aardappelsalade, haring en (veel) drank. Met als toetje Jordgubbstårta: een luchtige aardbeiencake gevuld met royale lagen verse aardbeien en slagroom. Die taart kun je ook bij de koffie doen hoor.
Maar gisteren zagen we bij de ICA dat de aardbeien per doosje ongeveer 9 euro kosten! De Nederlandse meneer uit Töreboda, die Simon ook kent, vertelde dat dat elk jaar zo is, vanwege Midsommar. Morgen is de prijs weer gedaald. En het zijn ook nog aardbeien uit België nota bene!
Wij hebben heerlijk gewandeld vandaag, ten oosten van het kanaal. Langs en door bos, langs een paar terpen (maar dat zullen wel met grond bedekte rotsen zijn denken we), door weilanden en langs graanvelden. Asfalt gaat ook hier zomaar over in onverhard, maar vandaag zijn we niet verdwaald.
.jpg)
Langs die onverharde paden staan veel blauwe borden met een witte M. De M van Mötesplats. Dat zijn passeerplekken. 's Winters waarschijnlijk heel nuttig, deze aanwijzing, want aan de zijkanten van de wegen zijn vaak greppels of rotsen.
Al zijn de schuren nog zo oud, en misschien niet eens meer in gebruik, het gras er om heen wordt keurig gemaaid. We blijven ons daarover verbazen.
.jpg)
.jpg)
We picknickten op een bankje bij een wat truttige tuin van een huis, waar de trein naar en van Töreboda vlak achterlangs rijdt. Maar we waren erg blij met het bankje, want onderweg hadden we geen geschikte omgevallen boom of schone rots gezien en we waren wel aan een pauze toe.
.jpg)
.jpg)
We waren tegen twee uur terug bij de boot, en tot onze verbazing was het best druk aan beide kanten van het kanaal. Veel auto’s (en natuurlijk veel campers op de camperplaats vlakbij), en heel veel mensen op de fiets. Met picknickmandjes. Er werd uitgebreid geluncht in groepjes, het zag er erg gezellig uit. En het duurde en duurde, er was veel te eten en te drinken meegenomen.
Het weer werkte enorm mee, want het was heerlijk zonnig maar niet superwarm. We hebben nog lekker gezwommen, maar moesten kort wennen aan de temperatuur van ’t water. Maar ach, toen we een half uurtje later weer gingen zwemmen viel het al weer erg mee.
Tegen vier uur liepen we naar het sluiscafé, want op het grasveld daar was de Midsommarstången neergezet. Er waren muzikanten (accordeon, fagot en bas) die volksliedjes speelden. Rondom hen, en rond die Midzomer-meiboom, was een grote kring met dansers. Nou, dansers, mensen die probeerden te dansen. Kindertjes konden het nog niet zo goed, mannen met drank op niet meer zo goed.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten