We hebben flink gewerkt vandaag. Om acht uur waren we op de werf, klommen op de boot en maakten ruimte vrij voor de nieuwe dieptemeter. Maar al gauw werd er geklopt: we konden de loods in!
Ha, lekker warm, ongeveer 18 graden. Dat is pas lekker! We gingen lekker aan de slag. Onze doelen voor deze week zijn: een nieuwe dieptemeter (wordt door Rimare geplaatst), het onderwaterschip in de anti-fouling zetten, anodes vervangen, de stuurhut in de Woodskin zetten, de bokken voor de mast vervolmaken, de mast poetsen, de verstaging poetsen, de geultjes van de gangboorden verven, en dan komt er vast nog wel wat bij.
Wij hebben een degelijke RVS ring, waar tot nu de defecte snelheidsmeter in zat. Dat gat gaan we nu voor de dieptemeter gebruiken. Want die snelheid-door-het-water interesseert ons niet zo (daar kun je de stromingsterkte aan zien) en bij de oude dieptemeter (die dus ook defect is) kunnen we niet zo goed bij.
Maar goed, het gat is dus te klein. De RVS ring moet groter. Daar had Sybren wel een mooie boor voor. Maar helaas, dat zou een enorm tijdrovend klusje worden. We besloten dat wij zouden gaan boren, met Sybrens boor, en hij ging weer iets anders doen.
Yme belde de Man van Staal en die zal morgen komen.
Ik belde Sybren om hem op de hoogte te brengen en we spraken af dat we de boormachine weer terug naar de zaak zouden brengen.
Vanmiddag kwam Bram, De Man van RVS. Om de ankerconstructie, die Hidzer voor het nieuwe anker heeft gemaakt, op professionele wijze (lees: superdegelijk en mooi) te gaan maken. Eigenlijk had De Man van RVS geen tijd hiervoor op korte termijn, maar ja, de afspraak was al in oktober gemaakt. Het komt ook wel goed hoor.
De Man van RVS maakte foto's, mat van alles op, en wij hebben aan het eind van de middag het anker en de huidige ophangconstructie bij hem gebracht. Hij woont trouwen heel erg mooi, aan de buitenrand van Oudega.
We zagen er niet uit toen we naar hem toe reden, want we hadden het onderwaterschip onder handen genomen. Blaasjes lek geprikt en het staal schoongemaakt, en de rest met een schuursponsje geveegd. Nou, dat gaf nogal wat zwarte stof. Alsof we schoorsteenvegers waren, haha!
Al het blauwe is afgenomen, de kale (blaasjes)plekken op de kiel hebben we in de Primacon gezet, en na 't eten zijn we nog een keer naar de werf gegaan om het onderwaterschip in de anti-fouling te zetten.
Nou, nu hebben we 't wel gehad hoor. Even gedoucht, nog even zitten en op tijd naar bed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten