Ha, weer een reisje met de boot. Weliswaar een kort reisje, maar toch een belangrijke. We zijn gisteren naar de werf gevaren. De werf van Yme en Johan, waar we al vaker zijn geweest. Om er te komen moesten we even de brug van Uitwellingerga "bestellen", en dat lukte prima.
We hadden nogal wat mee aan boord. Geen eten en kleding of zo, maar klusmateriaal. De bank in de stuurhut lag vol met stukken hout. Het mini-mastje dat Hidzer heeft gemaakt, en onderdelen voor de bokken waar de grote mast straks op moet liggen.
De mast werd er af getakeld, dat vind ik altijd een spannend klusje. Er werd met ons overlegd waar de strop geplaatst moest worden. Alle vier dachten we dat we de goede plek hadden: ongeveer waar de radar (die we er vorig jaar afgehaald hebben) had gezeten. Maar de volgende keer moet het even hoger: vlak onder de lamp, boven de eerste zaling. Dan blijft de mast wat verticaler in de strop hangen.
Toen de mast er eenmaal af was, hebben we de wanten bij elkaar gebonden en de wantspanners in hun sokjes verpakt. Die sokjes heb ik een paar jaar geleden genaaid van oude handdoeken, zodat ze de boot niet beschadigen bij het tuigen.
Daar bleef het even bij, gisteren. De boot bleef in het water, want wij wilden op tijd naar huis omdat Klaas en Sjieuwkeline kwamen eten. Het was erg, erg gezellig. We aten stokbrood met lekkers vooraf, daarna "het soepje van Jantsje", als hoofdgerecht hartige taarten en banoffee-in-een-glas als dessert. En bij de koffie natuurlijk lekkere bonbons. We kregen een fles lekkere wijn van hen, die nemen we mee op De Reis.
Vandaag was het spannend toen de boot uit het water gehaald werd: hoe zou het zijn met de schroef en het roerblad? Zou de boel erg beschadigd zijn geraakt na het aan de grond lopen eind januari?
Nou, wel een beetje. Het roerblad is wat oppervlakkig beschadigd, maar dat is een kwestie van opnieuw verven. Het roer heeft een deukje. Ik dacht dat het wel meeviel, maar de mannen-die-het-weten oordeelden anders. Ook de man van de verzekering, die langs kwam vond dat het duidelijk schade was en dat de schroef hersteld moest worden.
Wij zijn ruim vijf uren bezig geweest met het afspuiten van het onderwaterschip. Jonge jonge, wat een klus. Er zaten heel veel kleine pokjes op. Echt heel veel. En ze waren er moeilijk af te krijgen.
We spoten om en om met de hogedrukspuit, want het was best zwaar werk. Maar het loonde de moeite want halverwege de middag was de boot nagenoeg schoon.
De mast werd op bokken gelegd, een eind van de kraanplaats vandaan, zodat ie niet vies zou worden van andere afspuiters,
We werden gebeld door Zeilmakerij Sterk, dat de fokken weer opgehaald konden worden. Mooi, dat is supersnel!We zijn met de schroef naar firma Bakker in Drylts gereden (Yme had voor ons gebeld; eigenlijk stond hun agenda vol, maar ze maken tijd voor ons), en haalden de fokken op. De dame die ze nagekeken had, vertelde dat ze niet alleen de losgelaten stiksels op de UV-baan had hersteld, maar ook bij een oog uit voorzorg wat had genaaid en geplakt.
Productieve dagen dus!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten